Eläkeläisten ryhmäliikunnan tuntiesittelyt

Asahi

Tunti sopii kaikille kehonhuollosta kiinnostuneille. Asahi on monitasoinen terveysliikuntajärjestelmä, jossa yhdistyvät sekä itämaisen että länsimaisen terveysliikunnan parhaat perinteet. Liikkeissä koko keho avataan systemaattisesti niskoista nilkkoihin. Asahissa tehtävät liikkeet ovat yksinkertaisia, rauhallisia, pehmeitä ja ne tehdään hengityksen tahdissa.

 

Bailatino

Tunti sopii kaikille tanssin ystäville eikä vaadi aikaisempaa kokemusta. Tunnilla tanssitaan lavatansseja, lattareita ja vakiotansseja. Tällä tunnilla askeleet muuttuvat tanssiksi, tule mukaan!

 

Dance+core

Hauska, helppo ja hikinen tanssitunti. Tunti etenee kappaleittaisin musiikin tyylilajien vaihdellessa laidasta laitaan. Tunnilla tulevat tutuksi lattarit, lavis ja senioritanssit. Core-osuudessa vahvistetaan monipuolisesti vatsa- ja selkälihaksia oman kehon painolla. Tunti päättyy rauhalilseen venyttelyyn.

 

Jooga

Tunti sopii kaikille kehonhuollosta kiinnostuneille. Tunti etenee rauhallisesti ja jokainen suorittaa harjoituksia omaa kehoaan kuunnellen. Yksinkertaiset ja tehokkaat joogaharjoitukset lisäävät ja ylläpitävät liikkuvuutta, tasapainoa ja lihaskuntoa.

 

Kehonhuolto

Tunti sopii kaikille kehonhuollosta kiinnostuneille. Hyvä liikkuvuus mahdollistaa laajat liikeradat. Tunnin rakenne: alkulämmittely (kesto noin 10 min), jonka jälkeen siirrytään tekemään sekä dynaamisia että staattisia venytyksiä. Tunnilla voidaan käyttää välineinä esimerkiksi keppejä tai kuminauhoja.

 

Kiertoharjoittelu

Tunti sopii kaikille. Tunnin rakenne: alkulämmittely, kiertoharjoittelu, venyttely. Kiertoharjoitteluosuudessa käytetään hydraulisella vastuksella toimivia laitteita sekä vapaita painoja. Jokaista liikettä tehdään minuutin ajan jonka jälkeen siirrytään seuraavaan liikkeeseen. Tällä tunnilla määräät itse oman harjoitteluvauhtisi.

Ryhmät:

  • Kiertoharjoittelu
  • Kiertoharjoittelu kevennetty

 

Kuntojumppa

Tunti sopii kaikille. Tunnin rakenne: alkulämmittely, aerobinen/liikkuva osuus, lihaskunto ja venyttely. Alkuverryttely ja aerobinen osuus kestää noin 30 min. Liikkeet ovat helppoja, eikä tunnilla ole pitkiä askelsarjoja. Lihaskunto-osuudessa käydään monipuolisesti läpi eri lihasryhmät ja tunti päättyy venyttelyyn. Tunnilla voidaan käyttää keppejä, kuminauhoja ja pieniä painoja.

 

Kuntonyrkkeily

Kuntonyrkkeily on hauskaa ja tehokasta harjoittelua, jossa käytetään koko kehoa hyväksi. Tunneilla kehitetään nyrkkeilyn perustekniikoita- ja liikkeitä ja kehitetään peruskuntoa monipuolisesti.

Tunnin rakenne: alkulämmittely 10-15min (aerobinen ja suurten lihasryhmien lämmittely), tekniikkaharjoittelu (käydään nyrkkeilyn perustekniikoita ja liikkeitä läpi), säkkiharjoittelu (tehostetaan nopeutta, voimaa ja kestävyyttä) ja mahdollinen lopputehotreeni, jolla nostetaan sykettä. 

 

Lihaskuntotunti

Tunnin rakenne: alkulämmittely, aerobinen/liikkuva osuus, lihaskunto ja venyttely. Lämmittely ja liikkuva osuus kestää 15-20 min., eikä sisällä askelsarjoja. Lihaskunto-osuudessa lihaksia vahvistetaan käsipainoilla ja voimatangoilla. Painot jokainen valitsee oman kuntonsa mukaan. Tämä tunti parantaa lihasvoimaa.

 

Pilates

Tunti sopii kaikille kehonhuollosta kiinnostuneille. Pilates on kehonhallintaa, jonka avulla lisätään voimaa ja kestävyyttä vartaloon. Pilates keskittyy keskivartalon hallintaan ja kehon syvien lihasten vahvistamiseen. Pilatesmenetelmän kuusi periaatetta ovat hallinta, keskittyminen, keskustan käyttö, hengitys, täsmällisyys ja liikkeen virtaus.

 

Sisäpyöräily + core

Tunti sopii kaikille. Tunnin rakenne: pyöräilyä n.30 min., keskivartalo harjoitus n. 25 min, venyttely 5 min. Pyöräilyosuudessa kehitetään peruskuntoa ja vahvistetaan keskivartalon lihaksia. Ota mukaan kovapohjaiset kengät, juomapullo ja hikipyyhe.

 

Teemajumppa

Teemajumppa sopii hyväkuntoisille jotka haluavat kokeilla erilaisia liikuntamuotoja. Teemoina ovat mm. step, body, jättipallo, keppijumppa, keskivartalotreeni ja tasapaino. Teemat vaihtuvat neljän viikon välein.

 

Voimatreeni

Voimatreenissä lyhyen lämmittelyn jälkeen keskitytään lihaskuntoharjoitteluun. Liikkeitä voidaan tehdä joko musiikin tahtiin tai aikaa vastaan. Tunnilla käytetään välineitä kuten levytankoja, käsipainoja ja kahvakuulia.

 

Katso eläkeläisten ryhmäliikunnan tunnit kalenterista »