Aikuisten ryhmäliikunnan tuntiesittelyt

Kehonhuolto

Chiball

Chiball on kokonaisvaltainen harjoitusohjelma, jonka perusta on kiinalaisessa lääketieteessä. Chiball liikkeet tehdään tuoksuvan chiball-pallon kanssa. Pallon väri ja tuoksu auttavat yhdessä fyysisiin epätasapainotiloihin, tasapainottavat tunteiden vuoristorataaa ja ravitsevat väsyntyttä mieltä.


Dynaaminen hathajooga

Tällä tunnilla pääset hoitamaan kehoasi ja mieltäsi. Teemme rauhalliseen tahtiin liikkeitä ja liikesarjoja, jotka avaavat rintakehää ja lantiota, vetristävät selkärankaa ja lihaksia sekä kasvattavat keskivartalon voimaa. Hengitys- ja rentoutusharjoituksilla kevennämme ja selkiytämme mieltä. Loppurentoutus.


Dynaaminen jooga

Eri joogatyylejä yhdistelevä dynaaminen joogatunti koostuu pääasiassa kehoa vahvistavista asanoista, joilla vilkastutetaan verenkiertoa ja vahvistetaan myös hapenottokykyä. Harjoitus lisää kehon voimaa ja liikkuvuutta.


Iyengarin jooga

Iyengarjoogassa keskitytään tekemään asanat tarkasti siten että ne ovat anatomisesti oikein linjattuja ja nivelet eivät kuormitu. Tunneilla käytetään apuvälineitä (mm. vöitä ja palikoita), niin että kaikki pystyvät tekemään harjoituksia oman fyysisen kuntonsa mukaisesti. Tuntien selkeä ja harkittu rakenne auttaa ymmärtämään omaa kehoaan aiempaa syvällisemmin sekä löytämään uusia piirteitä itsestään.

Ryhmät:

  • Iyengarjooga alkeet
  • Iyengarin jooga alkeisjatko
  • Iyengarin jooga jatko


Joogaa selän hyvinvoinnille

Jopa 80 % aikuisista kärsii jonkinlaisista selkäkivuista elämänsä aikana. Jooga on yksi tehokkaimmista itsehoitokeinoista selkäkipujen lieventämiseen ja selän toimintakyvyn parantamiseen. Joogan teho perustuu sen monipuolisuuteen: Tunnilla vahvistetaan selän, vatsan ja lantionpohjan lihaksia, avataan rintakehää, tuodaan pituutta rankaan venyttävillä liikkeillä ja rentoutetaan kireitä lihaksia, jotka vaikuttavat epäsuotuisasti lantiokorin ja selkärangan asentoon. Tunnilla käytetään apuvälineitä, niin että kaikki pystyvät tekemään harjoituksen oman fyysisen kuntonsa mukaisesti.


Kehonhuolto

Kehonhuolto on tunti kaikille, jotka haluavat lisätä oman kehon liikkuvuutta. Hyvä liikkuvuus mahdollistaa laajat liikeradat. Tunti alkaa lämmittelyllä jonka jälkeen venytellään dynaamisesti ja staattisesti. Tunneilla voidaan käyttää myös rullia palautumisen edistämiseksi.


Pilates jatko

Pilates on kehonhallintaa, jonka avulla lisätään voimaa ja kestävyyttä kehoon. Pilates tunnilla keskitytään keskivartalon hallintaan ja kehon syvien lihasten vahvistamiseen. Tunnilla voidaan käyttää välineitä, esimerkiksi vastusnauhoja, palloja ja pilatesrenkaita. Pilatesmenetelmän kuusi periaatetta ovat: hallinta, keskittyminen, keskustan käyttö, hengitys, täsmällisyys ja liikkeen virtaus.

Ryhmät:

  • Pilates alkeet
  • Pilates alkeisjatko
  • Pilates jatko


Rentouttava jooga

Tunti sopii kaikille. Restoratiivinen jooga on palauttavaa, tasapainottavaa ja avaavaa. Asanoissa käytetään apuvälineitä ja niissä viivytään pitkään, joilloin saadaan sekä keho että mieli rauhoittumaan.


Tai ji

Tai-ji on terveyttä edistävää liikuntaa jossa pyritään käyttämään kehoa kokonaisvaltaisesti ja liikkeen avulla rentouttamaan keho ja mieli. Harjoitus aloitetaan pehmeillä ja hitailla liikkeillä, jotka sopivat kaikille. Pidemmälle edenneille opetetaan myös nopeita sarjoja, pariharjoituksia ja itsepuolustussovellutuksia.

Ryhmät:

  • Tai ji alkeet
  • Tai ji jatko 1
  • Tai ji jatko 2


Yin jooga

Yinjooga perustuu pitkäkestoisiin venytyksiin (3-5min.) hengittämällä tietoisesti oman hengitysrytmin mukaan. Asennot eli asanat muokkautuvat ohjaajan avulla henkilökohtaisen kehonrakenteen ja tarpeiden mukaan jokaiselle sopivaksi, jotta kohdealueeseen saadaan tuntuma venytyksestä. Äärivenytystä ei haeta, vaan asentoa, jossa voi rentoutuen olla pidempään.

Harjoitus kohdentuu sidekudokseen, jota stimuloimalla se saadaan vahvistumaan ja suojaamaan kehoa ja palautumaan rasituksesta. Harjoitus on meditatiivinen, samalla harjoitellaan hyväksyvää läsnäoloa.


YogaFlow

Yogaflow on hidastempoinen tunti, joka avaa sekä vahvistaa kehoa. Tunti kehittää tasapainoa, notkeuttaa niveliä ja rentouttaa kehoa sekä mieltä. Joogaflow sisältää vaikutteita tai-jistä, joogasta ja pilateksesta. Tunnilla tehdään liikkeitä omaan tahtiin, kehoa kuunnellen. Tunti päättyy rentoutukseen.


Äijäjooga

Äijäjoogassa joogataan rennosti äijämeiningillä. Mitä jäykempi äijä sitä paremmin tunti sopii juuri sinulle. Tunnilla jokainen venyy omaan tahtiin. Jooga tuo notkeutta niveliin ja rentouttaa mieltä.

Ota mukaan avoin mieli ja rennot vaatteet. Loppurentoutuksessa on lupa kuorsata.

Katso aikusten kehonhuollon tunnit kalenterista »

 


 

Kertamaksu tunnit

Body

Tunnin rakenne: reipas lämmittely (15-20 min), lihaskunto ja venyttely. Lihaskunto-osuudessa käytetään käsipainoja ja voimatankoja. Lihaskuntoa vahvistetaan pitkillä toistoilla ja pienillä painoilla. Tunti parantaa aerobista- ja lihaskestävyyttä eikä sisällä vaikeita askelsarjoja.


Dance+core

Hauska, helppo, tehokas ja hikinen tanssitunti. Tunti etenee kappaleittain musiikin tyylilajien vaihdellessa laidasta laitaan. Ei sisällä vaikeita askelsarjoja. Sopii kaikille, jotka haluavat hassutella musiikin viemänä ja kohottaa samalla kuntoa. Core-osuudessa vahvistetaan monipuolisesti vatsa- ja selkälihaksia oman kehon painolla. Tunti päättyy rauhalliseen venyttelyyn.


HIIT + core

Hiit tulee sanoista high-intensity-interval-training eli korkeatehoinen intervalliharjoitus. Tunti sisältää lyhyitä (noin 20-40 sekunnin) työosuuksia ja niitä seuraavat palautukset. Core-osuudessa vahvistetaan monipuolisesti vatsa- ja selkälihaksia oman kehon painolla sekä välineillä. Maanantai aamun tunnille lapset ovat myös tervetulleita mukaan.


Intervallibody

Intervallitunti, jossa lihaskunto-osuudet ja sykkeennostot vuorottelevat. Tunnilla käytetään isoja painoja (tangot ja käsipainot) ja omaa kehoa. Tunnin rakenne: Lämmittely 10 min, lihaskuntopatterit (lyhyet toistomäärät) ja sykkeenosto vuorotellen sekä venyttely.


Kahvakuula

Tunti on monipuolinen, toiminnallinen lihaskuntotunti joka sopii kaikille. Tällä tunnilla voit haastaa itsesi isommilla kuulilla mutta myös aloittaa kahvakuulaharjoittelun valitsemalla kevyemmän kuulan. Tunnilla käytetään 4 -24 kg kuulia oman kuntotason mukaan.


Kiertoharjoittelu

Tunti sopii kaikille. Tunnilla käytetään oman kehon painoa, kahvakuulia ja käsipainoja. Jokaisessa pisteessä ollaan 45 sekunnin ajan jonka jälkeen vaihdetaan liikettä. Kokonaisvaltaista treeniä jossa suoritusvauhdin ja painot määräät itse. Keskiviikko aamun tunnille ovat myös lapset tervetulleita mukaan.


Kiinteytys 

Kiinteytys on helppoa ja tehokasta perusjumppaa kaikille. Lämmittelyn aerobinen osuus kestää noin 30 min. Lihaskuntoa vahvistetaan oman keon painolla ja vaihtelua tuntiin tuovat kuminauhat ja kepit. Tunti päätetään palauttaviin venytyksiin.

Tunnin rakenne: aerobinen lämmittelyosuus, lihaskunto ja venyttely. Lämmittelyn aerobinen osuus kestää noin 30 min ja sisältää helppoa ja tehokasta askellusta. Lihaskunto-osuudessa käytetään oman kehon painoa, kuminauhoja tai keppejä.


Power Step

Tehokas ja yksinkertainen steptunti. Lihaskuntoa askeltaen laudalle ja voimaharjoitteita. Liikkeet tehdään rauhallisessa tahdissa. Tunti on haastava! Lihakset joutuvat koville. Tunti sopii kaikille, painoja voi säätää. Tehokas porrastreeni sisällä!


Pump

Tehokas levypainotunti sopii kaikille jotka haluavat kehittää lihaskestävyyttä. Tunnilla harjoitetaan koko kehoa hyvän musiikin tahdissa. Tunnilla käytetään tankoja, levypainoja ja käsipainoja. Tunti sopii naisille ja miehille.


Ryhti + core

Tunti alkaa lämmittelyllä jossa tehdään erilaisia kiertoja, kurkotuksia ja rullauksia. Ryhtiä parannetaan vahvistamalla ja venyttämällä lihaksia. Tunnin lopuksi vahvistetaan vielä vatsa- ja selkälihaksia. Tunti päättyy venyttelyyn. Liikkeissä käytetään omaa kehoa, keppejä ja palloja.


STRONG by Zumba®

Intensiivinen HIIT-tunti, jossa liikkeet tehdään musiikin tahdissa. Helpot koreografiat, menevä musiikki ja oman kehon painolla tehtävät liikkeet takaavat hauskan ja tehokkaan treenin.


Äijätreeni

Kiertoharjoittelutunti kaikille äijille, jotka haluavat parantaa lihaskestävyyttä. Tunnin rakenne: lämmittely, monipuolinen kiertoharjoitteluosuus ja venyttely. Kokonaisvaltaista treeniä, jossa itse määräät harjoittelutahdin ja käytettävät painot.


Äijätunti

Tunti sopii kaikille äijille. Tunnin aluksi otetaan hiki pintaan askeltaen, juosten ja hyppien. Lihaskunto-osuudessa vahvistetaan lihaksia käsipainoilla, voimatangoilla, levypainotangoilla tai jättipalloilla.

Katso aikusten kertamaksu tunnit kalenterista »

 


 

Sisäpyöräily- ja kiertoharjoittelutunnit

Kiertoharjoittelu

Tunti sopii kaikille. Tunnilla käytetään hydraulisen vastuksen laitteita ja vapaita painoja. Jokaisessa pisteessä ollaan 45 sekunnin ajan jonka jälkeen vaihdetaan liikettä. Kokonaisvaltaista treeniä jossa suoritusvauhdin ja painot määräät itse.


Myride

Tunti sopii kaikille pyöräilystä kiinnostuneille. Monipuolinen intervallitunti jossa poljetaan upeissa maisemissa jotka on kuvattu ympäri maailmaa. Tunnin rakenne: lämmittely 10 min, harjoitusosuus 30 min, jäähdyttely ja venyttely. Mukaan tarvitset juomapullon, hikipyyhkeen ja kovapohjaiset kengät.


Sisäpyöräily perus

Tunti sopii kaikille. Tunnin alussa käydään läpi pyörän säädöt ja polkutekniikka. Tunnin rakenne: alkulämpö n. 10 min, harjoitusosuus 30 min, jäähdyttely ja venyttely. Jokainen voi säädellä treeniä oman kuntonsa mukaan lisäämällä tai keventämällä vastusta. Mukaan juomapullo, hikipyyhe ja kovapohjaiset kengät.


Sisäpyöräily Teema

Teematunti jota vauhdittavat erilaiset musiikkityylit. Tunnin rakenne: alkulämmittely 10 min, treeniosuus 30 min, jäähdyttely ja venyttely. Tunnin teemana voi olla intervalli, mäki tai cardiotreeni. Tunnin aiheena voi olla myös karaoke – treenaa ja laula. Mukaan hikipyyhe, juomapullo ja kovapohjaiset kengät.

Katso aikusten sisäpyöräily- ja kertaharjoittelutunnit kalenterista »

 


 

Tanssilliset tunnit

Afro

Afro on afrikkalaiseen tanssiperinteeseen pohjautuvaa tanssia. Afrotanssi on energistä, tehokasta ja hauskaa. Niska- ja hartiaseudun lihakset ja lantio saavat liikettä – liikkuvuus lisääntyy.

Afrotanssi on myös loistavaa luustoliikuntaa; hypyt ja tömistelyt vahvistavat tehokkaasti luustoa. Tunnin rakenne: lämmittely, jossa käydään koko keho läpi, tanssikoreografiaosuus ja venyttely.

Ryhmät:

  • Afro alkeet
  • Afro keskitaso
  • Afro jatko


Baletti

Aikuisten balettitunnilla opetellaan ja harjoitellaan baletin perusliikkeitä ja tutustutaan klassisen baletin traditioon. Pyrkimyksenä on kehittää kehonhallintaa sekä liikkeen esteettisyyttä ja ilmaisua. Opetus etenee tavoitteellisesti ryhmän tason mukaan. Varusteiksi riittävät pehmeät balettitossut tai sukat ja joustava tanssiasu. Ei vaadi aikaisempaa balettitaustaa


Dance

Dancetunti on täynnä erilaisia tansseja. Tunneilla tulevat tutuiksi lattarit, hip hop, afro, disco, jazz, rock, broadway ja itämainen tanssi. Helpot tanssiaskeleet ja mukaansatempaava musiikki saa jokaisen nauttimaan tehokkaasta tunnista ja iloisesta tunnelmasta. Kantavana ajatuksena on liikunnan ilo ja liikkeiden helppous.


Latino

Latinotunti on tanssillinen koreografinen tunti, jossa käydään läpi erilaisia latinalaisia tansseja ja sen rytmejä, sekä käydään tanssitekniikkaa osittain läpi. Tunti koostuu kilpatanssista, salonkitansseista sekä showtanssista. Tunnin päätteeksi kevyt venyttely. Tunti on hauska, helppo & rytmikäs ja sopii aloittelijasta kokeneeseen ammatilaiseen.


Zumba®

Tanssitunti joka on täynnä erilaisia tanssityylejä, pääasiassa latinalaisia tansseja. Helpot askeleet ja mukaansatempaava musiikki saa jokaisen nauttimaan tunnista ja iloisesta sekä energisestä tunnelmasta.


Zumba® fitness

Zumba fitness on latinokulttuurin inspiroima kaloreita kuluttava fitnesstanssitunti, joka on yhtä aikaa tehokas, hauska ja mukaansatempaava. Zumban kannattavana ajatuksena on liikunnan iloa ja liikkeiden helppous. Treenatessa, vuoroin latinalaisen ja kansainvälisen musiikin tahdissa, arjen huolet unohtuvat!


Zumba®Toning

Zumba® toning on kuin zumba fitness tunti, mutta tunnilla käytetään toning-käsipainoja. Tunti ei ole niin tanssillinen, koska huomio kiinnittyy käsipainojen käyttöön. Mikäli haluat vahvistaa ylä- ja keskivartalon lihaksia, tämä tunti on täydellinen siihen.

Katso aikusten tanssilliset tunnit kalenterista »